Lämnar

2014-12-08 || 22:08:14
Efter nästan 3 år här på denna blogg och blogg.se lämnar jag för att flytta till en annan portal! Innehållet kommer att vara det samma som här just nu.
Ni hittar mig nu på EMMAJULIA.DISCIPLIN.SE. blivit premium bloggare på träningsportalen disciplin.se vilket ska bli hur kul som helst!
Ni som följer mig på bloglovin flyttas automatiskt till den nya bloggen i veckan!
Denna bloggen kommer att ligga kvar här!
 
 

Fri Frakt

2014-12-08 || 20:08:35
Vad passar bättre denna måndag än att grymma FITNESSGURU bjuder på fri frakt hela december ut? Perfekt för julklappshandeln, att köpta till någon eller varför inte sig själv. Eller kanske något att skriva upp på önskelistan? En riktigt drömjulklapp att få om man frågar mig!!
 

proteinbars

2014-12-07 || 17:40:00
Är det något jag är en riktigt sucker för så är det proteinbars!! Som godis fast lite bättre. Även om vissa innehåller lika mycket socker som en chokladbit har de ju i alla fall en del protein i sig. Jag skulle säga att det är ett bättre alternativ till godis
 
Dessa är ifrån fitnessguru och är supergoda!! Pepparkakssmaken är som pepparkaksdeg, alltså hur god som helst! Och man slipper få ont i magen ;)

Banansmaken smakar som banan skids. Sånna barndomsminnen!
 
Kokos smakar... kokos? Haha, lite som bounty fast annan konsistens.
 
Villa ni köpa proteinbars ifrån Fitnessguru kan ni göra det HÄR. Ävne välja ifall ni vill köpa en bar eller en låda. Eller en av varje? :)
 
 

Whatever It Takes I Can I Will

2014-12-07 || 11:57:45
Jag ska slita alla timmar på gymmet. Svettas alla droppar svett. Ha sån träningsvärk så jag vill gråta eller och inte kunna gå i trappor. Äta några kilo kycling och deciliter ris. Trycka gröt på morgonen. Lyfta alla repetitioner i setet. Kämpa emot när huvudet säger nej. Kriga. Kämpa. Fightas.
För att ta mig tillbaka. Men jag nöjer mig inte där. Jag ska längre än så.
 
Här en en bild på mina ben. Bilden till vänster är före jag skadade mig och blev sjuk. Den till höger är tagen efter. Mina quads (utsida- frmsida lår) som jag har gjort så många jävla knäböj för, gråtit pga träningsvärk och staplat mig fram dagarna efter benpassen ska tillbaka dit där de en dag var.
 
För att jag vill, men framför allt för att jag kan.
 
 

Tips för nedvarvning och minskad stress

2014-12-06 || 18:57:19
Att vila är en viktig sak att göra för att nå resultat i sin träning. Triangeln mellan äta, vila (sova) och träna måste gå jämt ihop. Är en sida längre eller kortare så går inte triangeln ihop. För att må som bäst behöver kroppen mellan 7 och 8 timmar sömn per natt. Aboslut minst 6 timmar. Minst.Oavsett om man tränar eller inte. Sover vi mindre låter vi inte kroppen vila tilllräckligt och den blir stressad. 
Allt vi gör på dagarna i skola/ jobb, träning, etc.medför att kroppen utsätts för stress. Därför behöver vi vila och sova för att minska stresshormonet kortisol igen och låta kroppen återhämta sig.
 
Lite tips för att varva ner och att minska stress:
1. Planera. Har du saker uppskrivet, planerar i en kalernder och har ordning på saker blir du inte lika stressad. För att det finns en struktur på det. Så skriv listor, anteckningar eller köp en kalernder och använd den!
 
2. Lägg undan telefonen innan du ska sova. Ja att uppdatera sociala medier i 40 min innan du sover är roligt. Men om du vill minska stress och må bättre är det bättre att skippa det. Och istället sova 40 minuter mer. det gör skillnad i din sömn och vila.
 
3. Lyssna på lugn musik. Det skapar ett lugn i dig. Akustisk eller klassisk musik gör så du dras med i det lugna. Visst att det kanske gör dig sömnig om det är kväll och det är meningen för då går man och lägger sig tidigare. 
 
4. Stanna upp och ta ett djupt antedag. Om stressen redan nått dig och du kommer på dig själv med att sitta i panik. Stanna upp och ta en minut och andas lugnt. Se det som en fyrkant där du andas in på en sida, hållen andan på nästa. Andas ut på den tredje och håller andan igen på den fjärde. Andas runt så tills du känner att du lugnat ner dig själv igen. 
 
5. Boka inte in fler saker än vad du vet att du har tid med. Det är okej att säga nej för att man inte har tid!
 
Själv brukar jag lyssna på Ed Sheeran när jag behöver lugn. Speciellt låten "One" ifrån hans senaste album.

träningssaker ni inte visste om mig

2014-12-06 || 13:55:42
1. Axlar, lats och ben (oh yes) är mina favoritmuskelgrupper att träna
 
2. Jag köper hellre träningskläder än vanliga kläder.........
 
3. I min träningsspellista kan man hitta allt mellan eminen och one direction
 
4. Anledningen till att jag började träna var att jag insåg vilken fysisk form jag var i efter jag hade mycoplasma vintern/våren 2013 
 
5. Marklyft är det tråkigst och värsta övningnen enligt mig
 
6. Mitt PB i böj är 4x 2 på 80 kg
 
7. När folk säger till mig att jag inte ska "träna så mycket" eller "bygga mer" osv motiverar det mig till att fortsätta jobba hårdare, så tack ;)
 
 

jul i stan

2014-12-05 || 13:48:51
Passade på att fota i staden lite när jag gick ifrån bussen till imorses. Så fint nu när det är lampor, granar och sånt överallt! Julen kan nog få alla städer och byar att bli finare!
 
 
 

Destinations byte

2014-12-05 || 12:20:15


Låter bilderna tala för hur jag mår idag!! Ajajajaj mina ben säger jag! Men jäklar vad skönt det är ändå. Ett verkligt kvitto på att det jag gjorde var rätt. 

Känner hur kroppen har sugit åt sig all mat denna vecka som jag har fått träna och verkligen börjat få tillbaka min gamla form igen. Alla sa "men det tränar du tillbaka snabbt" och jag trodde lite halv på det och trodde på en längre tid. Men positivt nog verkar jag ha haft fel! 
Och med det tar jag i alla fall 2 dagars vila och sätter mig nu på bussen till vår fina huvudstad för idolfinal, syskon- & kompishäng samt julklappsshopping! Längtar!!

Det var mer än en vanlig lördag

2014-12-04 || 22:56:33
Att spendera lördagen så långt ifrån läxor, skola och plugg man kunde komma var något jag verkligen behövde! Är  ganska stressad över skolan just nu. Kanske inte så konstigt när jag varit sjuk och borta så mycket. Men ibland behöver man bara släppa allt och fokusera på något annat! Och lördagen var verkligen en sådan dag! Är så glad att jag åkte ner till Göteborg och fick hänga med fitnessfolk och muskelberg en hel dag ;) Träffa förebilder och instagram kändisar. Tänka på allt och inget. 
 
Den dagen gav mig massa motivation också. Inspiration och tankeställare ifrån föreläsningar. Motton med att kämpa för det man vill även om andra säger att det kört och man får motgångar. Att ge sin kropp vad den behöver och inte en massa skit. Att fortsätta med det jag käpar för. Träffa likasinnade människor som man aldrig har träffat innan för att prata och umgås med. Se andra som har kämpat och nått sina mål.
 

Legday again

2014-12-04 || 22:48:50
Träningsvärken hinner precis släppa innan det är dags att få tillbaka den. Idag stod benmos på schemat så det följde jag. Fokus på kontakt i alla övningar och att ha lite skakiga ben när jag gick ut där ifrån. Vilket var lätt idag! Började och avslutade passet med lite böj med hantlar. 

Knäböj är ju en basövningarna och tar riktigt bra!! Så vill utföra övningen men inte låsa mig med en skivstång innan ryggen är godkänd av naprapaten så kör friare och lättare med hantlar. Eftersom vikten då heller inte ligger på mina axlar känns den inte lika tung på samma sätt och är lättare att droppa om det skulle behövas mitt i. Känns betydligt säkrare att köra med hantlar i nuläget och ha koll på teknik och rygg i 2 speglar.

Övningar:
Uppvärmning: 5 min PW med lutning
5 min gående utfall på rullbandet  
Knäböj med hantlar
Kickbacks i cable
Leg extention i cable
Benspark 
Raka marklyft med hantlar 



rast

2014-12-03 || 13:51:12
Hej på er. Har lite rast i skolan nu så tänkte uppdatera lie snabbt! Är egentligen ledig idag men håller på att fixa ett grupparbete som vi inte riktigt har hunni klart med så vi har klistrat & limmat halva dagen. Självklart med julmusik i bakgrunden :)
 
Har även märkt att min kropp är som ett hål. Oavsett hur mycket jag äter är jag ändå hungrig. Skojar inte! Åt nästan 2 portioner av det på bilden nedan igår och har kunnat äta mer (vilket jag gjorde till kvällsmat senare) Känns skönt att kroppen svarar så på träningen med att den behöver energi för att orka och återhämta sig. Ett kvitto på att den funkar igen! 
 
I eftermiddag väntar träning där bröst och axlar står på schemat. Ett pass jag gillar och enda delen av mig som inte har träningsvärk just nu.
 
Kyckling, ris, zucchini, paprika och soja + en kalkonmacka (glutenfri) med ägg :)
 

Biceps, triceps & mage // rygg

2014-12-02 || 19:06:46

Mina ben idag måste vara årets största skämt! Det är så illa så de viker sig emellanåt när jag försöker gå. Och trapporna är jag inte vän med!! Hoppas att det bättrar sig till imorgon för detta är den värsta träningsvärken jag har haft haha.
Igår tränade jag biceps, triceps och mage. 2 övningar/ muskel och mest fokus på att värma upp.och stretcha men ben! 
Gårdagens övningar:
Biceps curls med hantlar
Triceps pushdowns i cable
Bicepscurls i cable
Triceps extention med hantel
Russian twist med medicinboll
Plankan


Idag blev det rygg. Favoritpass egentligen men inte just nu då jag inte kan träna den fullt ut än.
Övningarna:
Latsdrag med brett grepp
Latsdrag med smalt grepp
Hantelrodd
Rodd med skivstång 

planen som förstördes

2014-12-01 || 20:11:00
Är så jäkla taggad på att komma igång med träningen nu och först bygga tillbaka min gamla kropp, men sedan bygga en bättre och mer symmetrisk fysik.
Hade världens perfekta plan för denna höst egentligen. Byggarperiod ifrån oktober till februari och sedan deff därifrån till juni och studenten. Där målet var att vara i mitt livs form till studenten. Men det sket ju sig lite när jag den 1 oktober paja jag ryggen, sen fick jag körtelfeber.
 
Men, quitters never win and winners never quit så ger upp målet jag gör inte, uatn jag anpassar det efter hur situationen nu ser ut. Jag kanske hade haft är jäkligt bättre form i juni om detta inte hade hänt, men istället för att sura över det får jag bara jobba hårdare och acceptera att det är såhär det är nu. Mål nummer 1 är nu att blir återgå till träningen och komma tillbaka. När det händer vet jag inte så utefter det planerara jag resten. Skynda långsamt!
 
 

samling

2014-12-01 || 16:09:00
Mina senaste köp i träningsklädesväg (förutom det jag köpte på fitness festivalen) Byggde på min lilla better bodies samling. Fick mig även att inse att allt jag äger är rosa vilket jag knappt aldrig använder annars haha. Får bli en ändring på det snart! ;)  Drömmen är att en dag ha en garderob som Ellen, kolla HÄR för att se drömmen!
 

Äntligen december!

2014-12-01 || 07:23:00
Min favoritmånad på året (tillsammans med juni) och årets mysigaste månad är här! Kan nog också klassas som den godaste månaden också för hur gott är det inte med julmat????
 
Gick upp tidigt idag för att se första avsnittet av årets julkalender före skolan. Så mysigt när jag gjorde det förra året så gör likadant detta år! Idag är det endast fotolektion i skolan hela dagen. Skönt med en måndag med kreativa ämnen. Efter det så ska jag träna biceps, triceps och mage. Om jag nu kommer till gymmet med mina ben för jäääääävlar vad det känns idag haha. Aldrig varit med om något liknande!!
 
Bara några dagar kvar till detta <33333
 
Emma. 18.
Träningsnörd. Halvt bosatt i
gymmet. Äter jordnötsmör och
kyckling. Lyfter vikter och
dricker protein.

Utöver det går jag sista året på media- foto linjen på gymnasiet. Fulsjunger lite för högt, gillar boybands och att gå på konsert.

Välkommen ♥

Kontakt:
emmaablogg@hotmail.se