q/a- styrketräning

Kan inte du skriva ett inlägg om hur man får resultat av styrketräning och saker som kan vara anledning till att musklerna inte växer? Jag ser knappt någon skillnad och har tränat hårt och länge..
 
Självklart att jag kan göra det!
För att förklara detta behövs lite enkel matte. Att någonting plus någonting tillsammans blir något större tillsammans.  
För att kroppen ska lägga energi på att bygga muskler behöver den få så pass mycket energi att den prioriterar det. Det får den genom att du äter rätt sort och rätt mängd mat. För att gå upp i muskelmassa krävs det två saker. 1 ett kaloriöverskott, alltså att du äter mer än vad kroppen gör av med så att kroppen kan prioritera att bygga muskler av maten och inte att för att få energi till att hjärnan ska fungera och hjärtat ska slå. 2. tung styrketräning. Och det ska vara tugnt.
Att alltid i alla måltider ladda upp tallriken med bra och långsamma kolhydrater, mycket (helt magert) proteiner och rätt fett (omättat och fleromättat) kommer att ge kroppen det som den behöver. Och ja, det krävs mycket mat. Har själv tappat räkningen på hur många blickar jag har fått på min tallrik i skolan eller kommentarer som "oj är du hungrig?" Vilket jag brukar svara tillbaka med "lycka till att bygga muskler på 4 spaghettistrån, hör av dig när du har lyckats!" och ignorerar det. Är tills du är mätt och sedan lite till!
 
I gymmet så föreslår jag att du från och med nu ökar alla vikter du använder, allternativt ändrar seten och repsen. Många gör felet att gör gör 10x 3 på en maskin och sen går vidare till nästa, kör 10x 3 osv. Gör du så säger jag stopp!
Stanna vid första övningen ta en vikt som är hyffsat tung men inte för tung. Kör 12x3 reps. Öka vikten kör 10x3. Öka vikten kör 8x3. Även en sak som kan vara värt att tänka på är att träna med fria vikter istället för maskiner. Maskinerna gör att du blir begränsar i din rörelse och inte tränar upp balansen och styrkan på samma sätt som du gör om du har fria vikter. Nej, de fria vikterna är inte "killarnas place" i gymmet!!
Sen byter du övning och gör liknande på alla övningar. Då tröttar du ut musklen och bryter ner den för att sedan efter passet äta ordentligt och viktigt att äta både protein och kolhydrater för att kroppen ska återhämta sig och bygga upp musklen. 
 
Anledningen till att du inte växer kan då vara att du inte äter tillräckligt eller tränar tillräckligt tungt och då inte bryter ner musklen tillräckligt för att den ska växa fortare i återhämtningen. Tänk även på att emellanåt byta tung träning till lättare vikter men istället köra flera reps. Så 20x3, 15x3, 12x3 istället. Variation är nyckeln till framgång!
 
Så tung träning med ökade vikter mellan seten, ordentligt med mat och en jäkla vilja kommer göra att du lyckas!! Att bygga muskler tar tid, speciellt om du är tjej. Lycka till!!
 
9 veckors skillnad mellan bilderna. På bilden till vänster spände jag som en galning, till höger tog jag upp armen till en klassisk post-gym-toilet-selfie! Flera timmar jobb i gymmet och massa mat senare så går det!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0