LBS


Hittade precis denna fråga i kommentarsfältet och eftersom jag ligger i soffan med lite för hög kroppstemeratur, en ond hals och bihålsinflammation så har jag inget annart för mig så kan ge ett ordentligt svar!

Ja, jag går på Ljud och Bildskolan (aka LBS) i Borås och går media- fotolinjen. 
Jag är själv helnöjd med att jag bytte till skolan och valde att gå här. Vet ju inte riktigt om alla LBS skolor har det likadant men i Borås så har vi väldigt bra relationer med våra lärare och en respekt för dem och se har samma för oss. Du kan prata med din lärare och mentor om allt oavsett om det handlar om skolan eller mer privata saker. 
De är ute efter att ge dig en bra utbildning och möjligheten att du ska kunna få det betyget som du strävar efter, hjälper dig med saker som du kanske har svårare för och uppmuntrar dig i det du har lätt för.
Våra lektioner och dagar är uppdelade i "block" så istället för att ha 1 timma matte, sen svenska och sen idrott. Lunch, historia och engelska som de flesta andra skolor har, så har jag 1 eller 2 lektioner om dagen som är 3 timmar. (9-12, lunch, 13-16, ibland endast 9-12) Jag vet att detta låter sjukt jobbigt, men man har raster och vänjer sig!! Fördelen med det är att du kan ha en genomgång på ett arbete och iprincip hinna klart med allt den lektionen istället för att behöva sluta direkt när du har börjat för förstått vad ni ska göra. Detta upplägget är speciellt bra när man har sina inriktningsämnen då de kräver mycket tid. 
En annan sak jag gillar med skolan är att ingen bryr sig om du har svart eller vit tröja, brunt eller limegrönt (!) hår osvosv för alla har sin egna stil och bryr sig inte om du har likadan eller inte.

Något jag saknar på min skola är en riktig gemenskap mellan klasserna. Eftersom vi alla har lektioner samtidigt så blir det inte att man möts i korridorerna så mycket vilket kan vara lite tråkigt, men detta är nog väldigt individuellt mellan skolor! 

Hoppas du blir nöjd med ditt svar och lycka till med valet! 

Kommentarer
Postat av: Joanna

Tack så jättemycket, det hjälpte verkligen!♥

2014-05-14 @ 11:47:47
URL: http://joannas.webblogg.se
Postat av: Filippa

Åh vad roligt att du svarade på en sån här kommentar. Ska börja på LBS efter sommarlovet :)

2014-05-15 @ 07:07:07
URL: http://fiiliippaaaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0