Kanelbullar- recept

Någon vill ha receptet på min bullar som jag bakade igår. De blev otroligt fula (haha) och mer som gifflar än bullar för jag "la dem på fel håll" och jag hittade inget pärlsocker. Men goda, fast lite torra för jag glömde lägga dom i plastpåsar före jag gick och la mig igår men, aja. De smakar kanelbullar och det är det viktigaste när det är kanelbullens dag!
Ägaren till receptet hittar ni HÄR
 
ca 30 st (jag gjorde halva satsen)
 
Degen:
5dl minimjölk
50 gram jäst (ett paket)
150g rapsolja (jag tog ca 1,25 dl)
1/2 tsk salt
1 1/2 dl sötnings strö (tex stevia)
2 tsk kanel
ca 11 dl fullkorns dinkelmjöl
 
Fyllning:
Pänsla ett tunnt lager rapsolja på degen och sen häll på sötningströ
och kanel i valfri mängd.

Pensling:
1 Ägg. 

Häll rapsolja och mjölken i en kastrull och värm tills det är fingervarmt. Häll sen det i 
en bunke och blanda med jästen (smula sönder den i bunken först) och häll sen i de övriga ingredienser och blanda tills du har fått en jämn deg och låt den jäsa 30 min under en bakduk.När den har jäst så kavla ut den, pänsla på lagret med olja och häll på sötningsstö och kanel och rulla/ snurra/ forma degen till vanliga bullar.
Låt sen jäsa igen i ca 10/15 min under duk. Pänsla med ägg och ställ i ugnen på 250 grader i 5-8 min. Obs de blir torra lätt så kolla till dem vid 5 min. Det beror på ugn hur fort det går men håll koll på den så du itne får torra bullar!
 
 

Kommentarer
Postat av: Severina

Åå så gott! Kram

2013-10-04 @ 17:23:19
URL: http://severinaz.blogg.se
Postat av: Emely

Hej! Fin blogg! Jag har just nu veckans blogg på min blogg, var gärna med! :)

Länk till inlägget: http://ponnidreams.blogg.se/2013/october/veckans-blogg.html#comment

2013-10-04 @ 17:47:27
URL: http://ponnidreams.blogg.se
Postat av: MissLovato

Hej! Gillar du Demi Lovato? Titta gärna in på min blogg för daglig uppdatering med nyheter om Demi. Tack så mycket på förhand! Trevlig helg.

2013-10-05 @ 16:18:53
URL: http://misslovato.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0