Fråga och Svar

Jag funderar på att köpa en (begagnad) nikon d50. Vet du något om dem? Är det en för gammal modell och är det bättre med Canon? Eller kan du förklara lite om finesserna du gillar på din kamera och även saker som du saknar? Jag skulle bli så himla tacksam om du hjälpte mig med detta i ett nytt inlägg, kram!
 
Jag inte så kunnig om Nikon, men kollade runt lite och jämförde den du funderade på att köpa med min egna kamera. 
Den är ganska "gammal", årsmodellen är ifrån 2005, så den har inte vissa saker som har tillkommit under åren. Så det gör att den kan bli lite sämre än om du istället hade köpt en ifrån ca 2010 så är det vissa skillnader däremellan.Som till exempel olika sökare, mindre skärm och andra saker.
 
Saker jag gillar med min kamera är att det är hyffsat liten och lätt för att vara en system om man jämför med andra. Knapparna är lätt åtkommliga och man behöver inte gå in i menyn för att ändra saker som tex ISO, vitbalans osv, utan det finns direkta knappar på det på kameran vilket är bra om man behöver ändra det fort. 
 
Saker jag ogillar med min kamera är att den inte har någon inbyggt IR sändare som gör det lättare när man ska använda fjärrutlösare. Sen skulle jag också vilja kunna filma med min kamera, ha högre ISO lägen, fler fokuserings punkter och lite snabbare autofokus. 
 
Om jag skulle tipsa dig om bra kameror så skulle det vara den nyare veriationen av min, Canon EOS 1100D. Eller vill du ha Nikon så skulle det var en Nikon D3100. 
Detta är bra kameror till ett bra pris (ca 3000 kr som ny). Bra nybörjar kamera som man kan lära sig på utan att den är krånglig, men som också kan användas av vanare fotografer. 
Dessa finns också att köpa som begagnade och behöver ju inte köpas nya. 

Det är lätt att vilja ha den bara för att den är billig kanske, men du vill ju också ha något bra utan det du betalat för. Det kanske är bättre att betala 500kr mer och får något bättre som du komma kunna använda länge istället för något som är billigare, men lite sämre.
Kom också ihåg att det är fotografen som inte kameran som tar bilden!
 
Hoppas att du fick svar på din fråga! :) Kram
 

Kommentarer
Postat av: Sara - Hold on be strong

åh canon är asbraaa!!
sv: jaa verkligen :D
kram

2013-04-16 @ 02:14:25
URL: http://saraleasofia.blogg.se
Postat av: Y A S M I N E

re: Tack så mycket, kramar

2013-04-16 @ 09:36:46
URL: http://medy.blogg.se
Postat av: amelia och emma

gillar verkligen din blogg, fräsch och snygg design och det här inlägget var bra med ett utförligt svar och bra tips! keep up the good work!

2013-04-16 @ 11:36:39
URL: http://emmaochamelia.blogg.se
Postat av: Y A S M I N E

re: Har du något tips på en internettsida man kan se serier på?

2013-04-16 @ 12:45:00
URL: http://medy.blogg.se
Postat av: Amanda

ingen koll på nikon kameror men det du säger låter förnuftigt.Själv är jag sjukt sugen på att köpa en canon 650D,kan ställa in manuellt när man filmar har en skärm som man kan peka ut och allt:) amazing haha:)

2013-04-16 @ 19:18:57
URL: http://amandaelisabet.webblogg.se/
Postat av: Amanda

och ps ingen behöver ju vara kunnig innan man skaffar en kamera man får ju en manual med i kameran som man får läsa helt enkelt aja du hade en jätte fin blogg btw och älsssskar dina bilder

2013-04-16 @ 19:19:55
URL: http://amandaelisabet.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0