Är du beredd att ta risken?

Något jag ser varje gång jag sätter mina fötter på gymmet är alla dessa burkar och shaker med kosttillskott. Finns nu i alla färger och former och smaker. "Något för alla" liksom, men finns det n å g o n som verkligen vet vad de egentligen innehåller? Hur vet man att det som står i innehållsförteckningen stämmer? Efter tester så visas det att många innehåller saker som inte står med på den listan, vissa saker som klassas som doping och en hel hög med annan ren skit. Det är vad nästan alla stoppar i kroppen, dagligen. Jag har själv blivit rådgiven av ett antal personer att dricka proteinshaker efter min träning "för att jag tränar så pass mycket". Ingen mer än min mamma har sagt "se då till att du äter mer under dagen och efteråt". Ingen. 

Det enda jag har hört om är alla dessa Whey, Whey Isolate, Kreatin, Aminosyror, PreeWorkouts och gud vet vad allt heter. Och ja, jag har gått på det. Jag har trott tills för ett tag sen att det är detta som krävs för att man ska kunna bygga upp en vältränad kropp och få muskler. Visst har jag egentligen vetat att man kan äta mat också, men att dricka allt det där känns mer som det ultimata. 

Tills jag själv testade att istället äta mer mat vilket resulterade till att jag orkade mer på träningen och ser en skillnar på min kropp med att jag har fått mer och större muskler och med mer mat i kroppen hade mer energi och var på bättre humör. Helt utan en enda skopa proteinpulver. 

När elitidrotts personer, som Lisa Nordén som tävlar i triathlon (vilket är en väldigt extrem sport!)som har träningen som sitt jobb och det är vad hon gör på dagarna säger att det inte behövs utan det som krävs är riktig matr. Och sen kommer en person som är på gymmet och går på bandet i 15 min och sen gör bicepscurls med 8 kg, 10x3 sedan går och dricker protein "för att h*n har tränat och "måste" få i sig lite extra tillskott" och innan passet klunkade i sig en Celcius, som innehåller mer taurin än en RedBull.
Förstår ni då vart jag vill komma? Alla dessa tilskott kan även ge hjärtinfarkt, leverskador och njurskador. För myckt protein skadar njurarna tillslut och om alla fortsätter såhär kommer halva Sverige behöva nya njurar när de är 50/60, om de ens lever då. 
 
Jag säger nej till kosttillskott och ja till ren mat, punkt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ida

2014-01-11 @ 22:19:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0