q/a träning, mat & hälsa

Tänkte svara på era frågor om träning, mat och allt där emellan. Vill bara klargöra innan att jag inte är utbildad inom ämnet men har läst/ läser mycket om det och har det som en livsstil och har lärt mig välrigt mycket om det själv och av andra.

Vad ska man träna som är bra för kroppen?
Gör det som du tycker är roligt så mår själen bra av det samtidigt! Att göra varierad träning och blanda kondition med styrka är de bästa. Löpning, cykla, promenader blandat med ben, mage, armar och ryggövningar r det som kroppen mår bra av. Att hålla igång kroppen och musklerna så att man håller hela livet. Muskler och kondition är sånt som behålls sålänge du tränar dem.
 
Hur mycket tränar du?
Just nu har jag haft 1 intensivvecka och har ca 2 veckor kvar (till skolan börjar). Men i alla fall 6 dagar i veckan/ 1 minst 1 h/ pass. Just nu är det 2 gånger om dagen och riktigt jobbiga pass ett utav dem. För att jag vill pressa mig själv och känna hur kroppen känns för att lära känna den bättre. Veta hur den reagerar av vissa saker och att få mig att inse att jag klarar av saker som jag inte trodde att jag kunde göra. 
Men jag älskar att springa så gör det ca 5 gånger i veckan mellan 5-12 km. Och styrka och cardio på det. Jag delar upp styrkan så att jag en dag tränar mage, en dag ben+ rumpa, en dag armar+ axlar+ rygg. Sen börjar jag om så det täcker 6 dagar och har 1 vilodag/ vecka då jag endast är ute på promenad. Vissa veckor kör jag endast styrka eller bara kondition för att få en bra variation på det.
Sen kommer det att bli anorlunda när skolan börjar för att jag inte alls har samma tid på mig varje dag, men kommer försöka så mycket jag kan att få ihop ett fungerande schema!
 
 
 
Hur går man ner i vikt på ett hälsosamt sätt? Alltstå utan någon konstig diet eller så?
1. Gå till badrummet och ställ dig på vågen och hoppa på den, tills den går sönder, eventuellt kasta ut den genom fönstet ifrån översta våningen. 
Ja det är mitt första tips. Kasta ifrån dig vågen och skit i den. Det enda den visar är en siffra över något som inte betyder någonting. Den visar inte muskelmassa, vatten, skelett, hud eller någonting. Den visar en siffra som bara skapar massa ångest och panik.
 
Ät hälsosam mat med mycket grönsaker, protein och långsamma kolhydrater och rör på dig 2-6 gånger i veckan med konditions träning och styrka och fokusera på att du ska må bra. Det är det viktigaste av allt!
 
 
Min kompis sa att man får snygg ben av att springa, men jag hatar det. Finns det något annat man kan göra istället?
Gillar du inte att springa, så gör det inte. Då kommer du bara se träningen som någt tråkigt och negativt och så ska det inte vara. Man ska göra det för att man tycker att det är kul och för att man själv vill göra det.
Hitta någon form av träning som du gillar; cykla, gå, crosstrainer, spinning, zumba osv. 
Och det med att man får "snygga ben" av det stämmer lite havt. Löpning är konditions träning (vilket de andra jag skrev ovanför också är) vilket är fettförbrännande. Men man kan inte förbränna fett på bara ett ställe. Det går inte att punktförbränna det på tex bara benen, bara magen, utan det förbränns lite här och där och det är inget som du kan styra själv utan det gör kroppen. 
 
Vad är bra att äta till frukost?
Satsa på långsamma kolhydrater (grovtbröd, fullkorn, fibrer) och skippa de snabba (vitt bröd, sockerflingor, marmelad) Eftersom att du inte har ätit på ca 6-8 timmar så vill kroppen ha något som den kan arbeta och jobba på därför behöver du äta något som den kan stå sig på länge. Försök att undvika så mycket socker som möjlig till frukost för det kommer at göra så ditt blodsocker går rakt up och sen rakt ner på 20 minuter. Så byt ut sockerflingor till müsli, marmelad/ nutella till skinka, o'boy till juice/ mjölk, frukt yogurt till natruell yoghurt/fil / keso/ kvarg/ mjölk.
Tex:
  - Havregrynsgröt med bär/frukt och mjölk/keso/kvarg + ett glas juice/ mjölk
  - 1 kokt ägg+ 2 grova smörgosar med skinka/ keso/ ost/ + grönsaker (gurka, tomat, paprika, sallad) + ett glas mjölk/juice
  - En tallrik fil/ yogurt/ keso / kvarg medbär/ frukt och müsli + ägg + ett glas juice.
  - Smootie+ 2 grova smörgåsar med skinka/ keso/ ost/ + grönsaker (gurka, tomat, paprika, sallad) + ett glas mjölk/juice
 
Självklart man man variera detta i mängder, men försök att få i dig långsamma kolhydrater och protein (kött, fisk, mejeriprodukter, baljväxter) och frukt och grönsaker i varje frukost. Äter du en bra frukost så har du börjat dagen på ett väldigt bra sätt!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emme

Riktigt bra inlägg!

2013-08-09 @ 09:47:51
URL: http://emmesphotos.blogg.se
Postat av: Noami

Tack för alla bra tips och svar!

2013-08-09 @ 11:22:58
Postat av: Sandra

Jätte bra svar* Haha

2013-08-18 @ 17:56:24
URL: http://humsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0